Monday, May 21, 2012

Hari Yang Memenatkan



Bismillahirahmanirahim…
Assalamualaikum wbt….
Alhamdulillah, demam sebab kursus badminton 2 hari dah semakin membaik…
Penat kot…
Dtraining sebijik macam
LEE CHONG WEI, LIN DAN, TAUFIK HIDAYAT…
Hihihi…


Yer la, coach yang dijemput utk training kami2 nie pun mmg bekerjasama dgn pemain hebat Negara diatas yang ana sebutkan tadi…
Mau x pengsan…
Die pnya warm up pun dah penat sangat2 dah…
tapi yang seronoknya kat sini ana nak ceritakan…
coach tu banyak lebihkan training utk kanak-kanak…
wahhh, mmg best la…
kan related to early childhood education…
masa kelas teory siap tnya ag siapa yang ambik PAKK…
dalam pengajaran yang dijalankan sepanjang tempoh 2 hari tersebut, banyak yang ana belajar hal yang berkaitan dengan badminton…
selalunya main ikut redah jer….
Segala rules die mana nak taw….
Hihihihi….


Lagi2 yang paling best….
Teknik2 yang nak digunakan kalau nak mengajar kanak-kanak…
Contohnya, penggunaan belon…
Langkah ini adalah langkah yang awal untuk biasakan kanak-kanak dengan badminton…
Bukan bagi terus kanak-kanak itu memegang raket dan bulu tangkis…
Selalunya memang kita akan selalu main dengan belon tapi dalam kursus nie diajar bagaimana permainan yang seronok itu diaplikasikan dalam teknik untuk mengajar kanak-kanak bermain badminton…


Banyak lagi la caranya…
Ana nak ceritakan kat cini pun agak sukar nak menjelaskannya…
Alhamdulillah, banyak sangat pengetahuan yang dapat dripada Kursus nie…
Nampak ada beberapa idea yang boleh diambil…
Seronokk…  J
Thanks a lot to coach (nama lupa, sebab Chinese..susah nak ingat…hiii) kami sepanjang 2 hari nie…
Dan
KAK LIZA (BEKAS PEMAIN BADMINTON KEBANGSAAN)
Banyak tunjuk ajar yang diberikan…
We will miss you a lots…
Maaf, gambar2 yang diambil bersama mereka masih lagi ada dengan kawan yang lain…
So, x dapat la ana nak share kat cini….
Ok, tu saja…
Entry terbaru…
1 pengalaman yang menyeronokkan….
Assalamualaikumm….

Sunday, May 20, 2012

Kaedah Bersalin Dalam Air


Bismillahirahmanirahim…
Assalamualaikum wbt…
Uhuk3…(batuk2)
Ehehehe….
Ai nie ana demam cikit…
Sebab 2 hari berturut2 main badminton…
Dri 9am-5pm…
Ayoyoyoooo…
Penat sangat2….
insyaAllah, ana nak share sedikit…
sebab sangat2 tertarik dengan satu artikel ini….
Jum baca??...
KAEDAH BERSALIN DI DALAM AIR

Sesuatu yang menarik!!!

Dalam artikel tersebut, Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor telah bergelar bapa apabila isterinya selamat melahirkan bayi sulung perempuan mereka menerusi kaedah bersalin di dalam air.

Bayi seberat 3.6 kilogram itu dinamakan Sophea Isabella. Halina mengambil masa 18 jam untuk melahirkan bayi itu di Hospital Pantai Bangsar.



Kini, kaedah bersalin di dalam air menjadi satu perkara yang biasa di United Kingdom dan Amerika Syarikat. Ramai yang mempraktikkan kaedah ini mengakui bersalin dalam air lebih merehatkan dan umpama spa yang memberi kelegaan serta ketenangan fikiran.

Suami Turut Dalam Air

Untuk bersalin di dalam air, seorang ibu perlukan kolam dengan air dengan suhu bilik 37 darjah Celsius, tidak terlalu sejuk dan tidak pula terlalu panas. Kondisi seorang ibu pula mestilah sihat, tidak mempunyai penyakit lain sepertitekanan darah tinggi atau kencing manis.

Ibu juga bebas untuk memilih cara paling selesa untuk bersalin dan tubuh mereka akan berasa ringan kerana apungan air. Jadi mereka boleh bertinggung, melutut dan sebagainya mengikut keselesaan mereka ketika waktu bersalin. Malah, suami juga boleh turut sama berada di dalam kolam untuk memberi sokongan kepada si isteri.



Bayi Tidak Lemas

Apabila bercakap tentang kelahiran di dalam air, pasti ramai dikalangan anda yang menggeleng kepala kerana membayangkan risiko bayi akan lemas di di dalam air selepas dilahirkan.

Ramai yang bertanggapan bahawa kemungkinan bayi yang dilahirkan akan lemas di dalam air. Padahal, tanggapan tersebut adalah salah kerana bayi yang baru dilahirkan tidak akan bernafas untuk beberapa saat! Ketika itu bayi pun akan terus disambut oleh bidan atau doktor.

Kepada mereka yang menganggap geli kerana kolam akan berlumuran darah juga perlu memperbetulkan tanggapan tersebut kerana darah ibu hanya akan keluar selepas uri dikeluarkan sahaja. Air di dalam kolam bersalin akan bersih sahaja dan uri ibu biasanya akan dikeluarkan oleh bidan atau doktor selepas dia keluar dari kolam.

Kelebihan beranak dalam air

Kelahiran dalam air sebenarnya adalah salah satu alternatif tambahan bagi ibu yang tidak mahu menggunakan sebarang intervensi.

Kelebihan kelahiran dalam air memberikan ibu perasaan tenang dan relaks terutama apabila berhadapan dengan kontraksi kelahiran. Apabila seorang ibu mahu bersalin, keselesaan adalah keutamaan yang perlu diberi kepada mereka.

Berdasarkan kajian, posisi bersalin dalam air yang paling baik untuk si ibu ialah dengan bertinggung.

Kesimpulan

Antara pusat perubatan di Malaysia yang memperkenalkan teknik kelahiran dalam air ini adalah Pusat Perubatan Pantai di Bangsar, Kuala Lumpur. Sebanyak 2 kelahiran telah berjaya disambut setakat ini.

Pakar perbidanan dan kelahiran, Pusat Perubatan Pantai, Bangsar, Kuala Lumpur Dr. Choong Kuo Hsiang berkata, di Malaysia, kaedah ini tidak begitu diterima rakyat Malaysia memandangkan ia agak bertentangan dengan adat dan budaya sesetengah kaum di negara ini.

Friday, May 18, 2012

Menarik! Jum Tengok...



Bismillahirahmanirahim...
Assalamualalaikum wbt...
insyaAllah, pada entry kali nie ana nak share sedikit hasil kerja yang telah kami buat...
video nie kami sendiri yang buat bagi memenuhi tugasan yang telah diberikan...
buat pengetahuan semua, video nie berkaitan dengan pringkat pra-operasi piaget...
its all about conservation of mass, length, number, weight....
jum tengok...
but im very sorry because...
video nie diupload x abis dlm youtube...
so, hanya separuh saja lah bleh nengok...
huhuhu....


Thursday, May 17, 2012

InsyaAllah! Selepas Iniii...



Bismillahirahmanirahim....
assalamualaikum wbt...
insyaAllah, hanya sekadai ingin berkongsi dengan sahabat semua...
LITTLE CALIPHS CENTRE
tempat ana praktikal nanti...
Cantikkan???



Mission
The Curriculum Mission :-

1.     Our mission is to instill the LOVE of Islam and knowledge to young children
2.     To give young learners a wonderful and effective learning experiences using best
practices in early childhood education.




The Business Mission :-

To provide aspiring entrepreneurs with a credible investment and business opportunity in Islamic-English-Creative pre-school education service provision.



Vision

The Little Caliphs Program™ becomes the world most preferred kindergarten program.


For more information about this centre, please visit this website.....




Jum Baca??



Kelebihan Menjalankan Perniagaan Taska/Pusat Jagaan



Selain dari mampu menjana pendapatan lumayan secara berterusan, di antara kelebihan-kelebihan yang bakal anda nikmati jika anda memilih untuk menjalankan perniagaan Taska adalah :-


1.     Anda tidak perlu mengeluarkan wang jika terdapat diantara anak-anak anda yang sepatutnya dihantar ke pusat Taska. Jadi ia mampu menjimatkan ribuan wang anda setahun.
2.    Anda adalah Bos kepada diri anda sendiri dan anda bebas untuk mengurus serta memberi apa-apa keputusan terhadap perniagaan anda. Jadi anda bakal bebas dari tekanan masa kerja.
3.    Anda mampu menggandakan wang anda kerana anda boleh menambah cawangan baru tanpa had.
4.    Anda mampu lari dari tekanan emosi kerana suasana persekitaran kerja di tadika/taska mungkin seperti berada di rumah sendiri.
5.    Perniagaan ini tidak memerlukan anda memperuntukkan masa yang terlalu panjang maka dengan itu anda mampu menggunaklan lebihan masa yang ada bagi merebut peluang-peluang lain bagi menjana kekayaan anda.
6.    Anda berpotensi memperkembangkan lagi bisnes dan pendapatan anda dengan cuma duplikasikan bisnes taska/tadika yang telah berjaya anda jalankan.
7.    Anda berasa puas dan bangga bila melihat kanak-kanak di bawah jagaan taska/tadika atau pusat jagaan kanak-kanak anda membesar menjadi pintar dan cergas.

Dan banyak lagi kelebihan jika anda memilih perniagaan ini sebagai perniagaan anda...

In Progress!!!


Bismillahirahmanirrahim....
InsyaAllahhh....  J



Taska B.I.Z Kids merupakan Taman Asuhan Kanak-kanak (TASKA) yang telah ditubuhkan dan akan mula beroperasi pada tahun 2015. Pihak kami menyediakan perkhidmatan pengasuhan kanak-kanak kepada ibu bapa yang bekerja.

Perkhidmatan pengasuhan di Taska B.I.Z Kids berusaha memberi rangsangan kepada pertumbuhan dan perkembangan sosial, emosi, rohai, fizikal, dan bahasa di kalangan kanak-kanak. Pihak kami turut mengambil berat tentang kredibiliti penyelia dan pengasuh di Taska B.I.Z Kids.



Nama Taska        
Cadangan nama taskan yang dipilih ialah Taska B.I.Z Kids. Nama B.I.Z Kids dipilih kerana B untuk Brilliant, I untuk Intelligent, dan Z untuk Zone yang mana taska kami menawarkan zon untuk kanak-kanak belajar dan meneroka alam persekitaran mereka dengan bijak.

Misi taska
Berhasrat dan berusaha membangunkan Taman Asuhan Kanak-kanak (TASKA) yang menyediakan perkhidmatan pengasuhan yang bersih, selesa, seria, dan selamat yang mampu menyuburkan serta mengembangkan potensi kanak-kanak dari segi pertumbuhan kognitif , afektif, dan sahsiah selaras dengan kurikulum PERMATA.



Visi taska
Pembelajaran di Taska B.I.Z Kids ini akan memberikan kanak-kanak pengalaman dalam interaksi sosial yang luas di samping berperanan sebagai medium pembelajaran yang interaktif.

Menjadi Taman Asuhan Kanak-kanak (TASKA) yang menyediakan perkhidmatan pengasuhan yang berkualiti bagi kanak-kanak yang berumur 0 bulan hingga 4 tahun selaras dengan dasar-dasar yang dirancang oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat menjelang tahun 2020.


Pakej yang Disediakan
a.    Menetap di taska dan menghadiri kelas Fardhu Ain
b.    Penjagaan bayi umur 0 bulan dan ke atas
c.    Penjagaan kanak-kanak satu (1) tahun hingga empat (4) tahun.




Bangunan dan bilik-bilik yang ada dibina dan diubahsuai sesuai dengan tahap umur kanak-kanak tersebut.
       i        Bilik bayi 1
      ii        Bilik bayi 2
    iii        Bilik bayi 3
     iv        Bilik rehat guru
      v        Pusat Sains dan Teknologi
     vi        Pusat Kognitif
   vii        Pusat Kerohanian dan Moral
  viii        Pusat Kreativiti dan Estetika
    ix        Pusat Bahasa dan Komunikasi

Saturday, May 12, 2012

Go PAKK gO!!!



Bismillahirahmanirahim…

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…

Alhamdullillah, syukur ke hadrat ilahi sekali lagi ana masih lagi berpeluang untuk meneruskan penulisan dalam blog ini bagi berkongsi ilmu walaupun hanya secebis dan setitik sahaja…

insyaAllah…

mohon jua petunjuk dari Allah SWT…

moga2 apa yang disampaikan dapat memberi ilmu yang bermanfaat bagi semua sahabat yang sudi membaca entry ini…

insyaAllah…

ok, pada kali ini ana nak bercerita sedikit…

malam nie dapat jemputan dari kawan2 untuk menonton teater..



persembahan teater ini mengenai AIR
ana pun x brapa tahu sangat mengenai ceritanya yang sebenar…

tp terdetik di hati untuk pergi ke panggung percubaan UPSI di campus baru…

pada mulanya ase nak balik ja sebab bas x da…

tp pihak penganjur kata bas disediakan di bus stop KUO…

tunggu dalam 15 minit x sampai2 ag…

dan rupa2nya bas tersebut ada tp driver tunggu kat depan campus…

ayoyooo…tp nasib baik la pakcik tu baik hati…

dia sanggup datang ambik kami kat kolej…

huhuhu…

terharu kot…

Alhamdulillah, kami sampai di panggung percubaan dengan selamat…

Apa lagi…

Perkara paling penting : Bergambar laaa…

Posing abis…

Ok, ana ceritakan sedikit yea synopsis untuk persembahan teater air nie…

Teater air ini mengisahkan tentang seorang kanak-kanak bernama Murni yang mengalami kecacatan iaitu pekak, bisu, dan buta. Dia mempunyai seorang ayah yang amat memahami dirinya yang serba kekurangan itu. Manakala, ibunya pula tidak dapat menerima kenyataan bahawa anaknya itu cacat dan mengatakan Murni sering memalukan ibunya. Penjaga yang telah diupah oleh ayah Murni untuk menjaganya tidak berhati perut telah menganiaya Murni. Setelah itu, datang seorang pemuda bernama Cikgu Adam yang berhati mulia untuk merawat Murni. Beliaulah yang banyak membantu dan memberikan semangat kepada Murni untuk terus hidup. Setelah keadaan Murni semakin pulih, ayah Murni diberitakan bahawa Cikgu Adam telah pun meninggal dunia kerana sakit dan beliau telah berkorban dan sanggup mendermakan matanya kepada Murni. Setelah Murni selesai di operasi matanya, dia mencari dimana gurunya dan ternyata amat terkejut kerana mendengar berita kematian gurunya itu. Murni berasa amat sedih tetapi dia akan teruskan hidup dengan segala dorongan dan semangat yang telah diberikan oleh Cikgu Adam semasa dia hidup.

TAMAT

Bagi ana, cerita nie dapat memberikan banyak pengajaran dan memberi banyak kesan dihati…

Best sangat dan yang paling bangganya teater air ini dilakonkan oleh sahabat2 ana sendiri

Geng PAKK

Korang memang berbakat terutamanya kepada watak utama C’da (Murni)

Komen juri pada malam ini :

1.     Kagum dengan persembahan anda! walaupun ini adalah kali yang pertama PAKK mengambil bahagian dalam pertandingan teater tapi anda menunjukkan sesuatu yang dapat menari perhatian para penonton.

2.    Saya rasa sedikit sebanyak kumpulan kamu akan mengugat kumpulan teater sebelum ini. Tahniah!

3.    Setelah sekian lama menanti PAKK menceburi bidang teater ini, baru sekarang ada persembahan teater dari PAKK. Teruskan berteater untuk PAKK! Tahniah!

Ha, itu lah antara komen-komen juri pada malam ini. Tahniah sahabat semua yang menjayakan teater ini dan x lupa juga buat sahabat yang susah payah datang memberi sokongan. Juga x dilupakan pada perkhidmatan bas yang sudi mengambil dan menghantar kami pulang pada mlm ini.


Friday, May 11, 2012

Lega Dia Kini Ceria


Bismillahirahmanirahim…

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh….

Pertama-tama kalinya ana ingin mengucapkan jutaan terima kasih kerana sudi menjenguk blog ana yang tidak seberapa ini…

Moga2 dengan pengisian yang telah ana postkan ini dapat memberikan sedikit sebanyak pengajaran dan ilmu kepada sahabat2 sekalian…

Juga mohon bimbingan, dorongan dan sokongan daripada DR PUTRI AFZAN MARIA…

insyaAllah, kali ini ana ingin kongsikan satu kisah yang menghayat hati kita semua…

seperti mana yang kita ketahui…

dan ana amat yakin diantara kita semua pasti sudah maklum dengan kisah penderaan bayi yang telah hangat diperbualkan baru-baru ini…


dan ana pasti semua sudahpun melihat bagaimana bayi yang berumur 10 bulan itu diperlakukan bagaimana…

dipukul, ditolak, dicubit, ditampar, disepak dan macam2 lagi…

ana sendiri pun x sanggup melihat perlakuan tersebut…

hanya mampu melihat separuh sahaja video tersebut…

berderai air mata takkala melihat bayi tersebut…

terasa perit bila membayangkan ana adalah bayi tersebut…terasa ngilu bila membayangkan jika adik2 atau anak2 kita diperlakukan sebegitu rupa…

astghfirullahalazimmm…

sahabat, ana tidak mahu bercerita panjang mengenainya, kerana mgkin kita semua dah sedia maklum mengenainya….

Cuma pada entri kali ini ana hanya ingin meluahkan rasa hati sahaja…

Rasa yang tidak mampu diungkapkan dengan kata2…

Seperti entri lepas yang telah ana ceritakan..

2 Sepupu ana terpaksa menunggu selama 8 tahun, 5 tahun untuk mendapatkan cahaya mata…tp bila timbulnya isu tentang kisah ini membuatkan ana rasa…

Ya Allah, tidakkah mereka mempunyai secebis sahaja rasa kasih dan sayang pada bayi itu? tidakkah mereka yang memperlakukan sebegitu rupa kepada anak-anak mereka itu mempunyai naluri keibuan? Adakah mereka dapat bayangkan jika mereka ditempat bayi tersebut?...

Dan pagi ini ada dikhabarkan dengan satu lagi berita lanjutan daripada kisah bayi ini..
insyaAllah…

ini antara pengakuan yang telah dibuat oleh Nor (bukan nama sebenar) tentang ibu kandung kepada bayi tersebut.

“Saya tidak kisah dia tinggal dengan saya, tetapi dia sosial dan bila keluar rumah keesokan harinya baru balik, bila bergaduh dengan teman lelakinya, anak yang akan dijadikan sasaran.

“Saya pernah bertanya kepada wanita itu bahawa dia menganggap anaknya sebagai apa dan katanya anaknya itu hanyalah tempat untuknya melepaskan geram,” katanya.

Apa yang melegakan hati ana ialah
wanita yang mendera bayi perempuannya itu sedang menjalani hukuman penjara 18 bulan mengikut Seksyen 31(1) Akta Kanak-Kanak 2001 kerana perbuatannya itu.

DAN

Dikhabarkan dalam akhbar bahawa bayi perempuan tersebut kini telah hidup dengan ceria dan bahagia bersama keluarga angkatnya…

Kini bayi tersebut telahpun semakin selesa dengan ibu dan ayah yang barunya…

Alhamdulillah…

P/S : Marilah kita semua sama2 mendoakan semoga wanita tersebut sedar akan perbuatannya dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi…


Ahli Baru CCCM Kami


Awal kalam
Bismillahirahmanirahim…
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh….
Alhamdulillah, seinfini kesyukuran  dipanjatkan pada ilahi…
Atas nikmat yang telah diberikan Allah kepada kita semua…
Subhanallah…
Pada kali ini ana rasa seperti ingin menitiskan air mata…
Air mata ini bukan la air mata kesedihan tapi sebagai air mata kegembiraan…
Kegembiraan yang tidak terkata…
Subhanallah…
Alhamdulillah, pada tahun nie cicit CCCM telah pun bertambah bilangannya…
insyaAllah, 3 orang taw…
Seorang putera dan seorang lagi puteri…
dan seorang lagi belum diketahui lagi...
insyaAllah, bulan 9 nie...
Subhanallahh…
Comey3 sumer…
Ok, jum kita tgk sama2 eaaa….




Ok, hinik namanya MOHD RAFFI AIMAN
baru sebulan dilahirkan…
comelkan??..
tahniah kepada mummy dan daddynya…
mereka sangat2 gembira dengan kehadiran putera sulungnya…
yang sangat comel dan bulat!!..




ok, yang kedua pula ialah ANNUR ZARA
hinik juga merupakan puteri sulung
tahniah juga buat ummi dan abinya
setelah sekian lama menunggu cahaya mata  selama 8 tahun…
kini mereka dikurniakan seorang puteri yang sangat3 comel…
owwhhh, soooo sweetttt…
menangis2 kami sekeluarga bila lahirnya puteri sulung kepada pasangan ini…
subhanallah, Allah hanya mahu menguji hambaNya…
menguji kesabaran hambaNya…

ok, kedua2 baby nie dh pun selamat dilahirkan….
Alhamdulillah…
Sekarang tinggal 1 pasangan sahaja lagi…
Bakal seorang ibu juga…
Due date keluar babynya insyaAllah 26 sept 2012…
Semoga dipermudahkan segala urusan…
Kerana pasangan ini juga telah sekian lama menunggu kelahiran cahaya mata yang pertama mereka selama 5 tahun…
Kini baru sekarang Allah memakbulkan doa2 kami…
Subhanallah…
Sebab itulah ana terasa sangat2 gembira hingga ingin menitiskan air mata…
Kerana sekali gus Allah telah menambahkan lagi 3 orang ahli baru CCCM…
Hanya dalam sekelip mata…
Sekali gus kami diberitakan tentang kegembiraan ini dalam tahun 2012..
Semoga anugerah dan amanah yang diberikan Allah ini tidak akan kita sia-siakan…
InsyaALLAH…

P/S : Tengah planning untuk family day for CCCM sekali meraikan kehadiran 3 ahli baru ke CCCM….insyaAllah, pulau pangkor tempatnya…  J